Suuri tumma, lautasmainen tutka museon näyttelyssä.

Tulenjohtotutka FuMG 39 Würzburg Dora TD (”Irja”)

Esineet

Suomeen ostettiin kuusi kappaletta saksalaisia Dora-tutkia vuonna 1943. Neljä sijoitettiin Helsinkiin ja kaksi Kotkaan. Tutka sai Suomessa kutsumanimen ”Irja”. Tulenjohtotutka mullisti täysin raskaiden patterien huonoissa valaistus- ja sääolosuhteissa tapahtuvan ammunnan. Ne paransivat merkittävästi sulkuammunnan tarkkuutta mittaamalla maalien lentoreitit ja lentokorkeuden.

”Irja”-tutkat toimivat yhteistyössä Suomessa ”Raijaksi” nimitetyn FuMG 401 LZ Freya -ilmavalvontatutkan kanssa siten, että ”Raija” haki taivaalta maalin ja osoitti sen sitten ”Irjalle”, joka puolestaan mittasi suunnan ja etäisyyden. Arvot välitettiin ilmatorjuntatykeille, ja tuli pystyttiin avaamaan, vaikka maalia ei nähtykään pimeän tai pilvisyyden takia. Mittausetäisyys oli maksimissaan 25–28 km. Irjat lisäsivät ilmatorjuntatykistön hälytysaikaa 3–4 minuuttia ja mahdollistivat tulenavauksen tykkien kantaman äärietäisyydeltä. Viholliskoneen lentoreitin, -nopeuden ja -korkeuden mittaus paransi oleellisesti myös sulkuammunnan tarkkuutta.

Käyttöaika

1943–1950-luvun alkupuoli

Valmistaja

Telefunken AG, Saksa.

Näyttely

Kuvia museoesineestä

Edellinen
Suuri saksalainen, jatkosodan aikainen valonheitin näyttelyssä.
Saksalainen 150 cm hakuvalonheitin (Flak-Sw 34)

Esineet

Seuraava
Messerschmitt-hävittäjä näyttelyhallissa. Siiven päällä on mekaanikkoa esittävä nukke, joka käynnistää konetta veivaamalla kammesta.
Messerschmitt Bf 109 G-6 (MT-507)

Lentokoneet