MiG-21F-kone näyttelyhallissa. Kone on hopeanharmaa, ja sen kyljessä on musta merkintä MG-92. Vieressä on sinivalkoinen pyöreä kokardi, Suomen kansallistunnus.

MiG-21F-13 (MG-92) 

Lentokoneet

MiG-21F-13 on neuvostoliittolainen yksipaikkainen hyvänsään torjuntahävittäjä. Tyyppimerkinnän loppuosa ”13” tulee koneessa käytetyistä K-13-infrapunaohjuksista, jotka olivat kopioita yhdysvaltalaisesta AIM-9B Sidewinderista. 

Koneesta kehitettiin 1970-luvulle asti lukuisia eri versioita ja se oli käytössä useiden eri valtioiden ilmavoimissa. MiG-21F-13 oli tuotannossa vuosina 1960–1965. Suomen Ilmavoimien käytössä oli yhteensä 22 kappaletta MiG-21F-13-hävittäjiä vuosina 1963–1986. Lähtölaukauksena koneiden hankinnalle voidaan pitää Neuvostoliiton Suomelle vuonna 1961 lähettämää sotilaallisia neuvotteluja koskevaa noottia, jonka syyksi on arveltu muun muassa Suomen ilmapuolustuksen heikkoutta 1960-luvun alussa. Nootin seurauksena suomalainen sotilasvaltuuskunta matkusti Moskovaan, missä suomalaisten hankittavaksi tarjottiin muun muassa MiG-21-hävittäjiä. Vuoden 1962 kesällä 15 henkilöä käsittänyt ryhmä lähetettiin neljäksi kuukaudeksi Neuvostoliiton Kirgisiaan saamaan koulutusta MiG-21-kalustolla operointiin. Ensimmäiset koneet toimitettiin Suomen Ilmavoimille huhtikuussa 1963. 

MiG-21-kaluston käyttöönotto oli Ilmavoimille suuri edistysaskel sotilasilmailun saralla. Tullessaan Ilmavoimien käyttöön MiG-21F-13 lukeutui maailman parhaiden torjuntahävittäjien joukkoon. Lisäksi se oli ensimmäinen kansainvälistä huipputasoa edustanut hävittäjä Suomessa toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.  

MiG-21F-13-koneen suorituskykyä ja lento-ominaisuuksia pidettiin Suomessa erinomaisina. Teknisiltä ominaisuuksiltaan kone kuitenkin vanheni nopeasti ja ohjaamoergonomia oli kaukana optimaalisesta. Merkittävin taistelukykyä rajoittanut tekijä oli hävittäjätutkan puuttuminen. Asia korjautui vuonna 1978, kun F-13-malli korvattiin tutkalla varustetulla jokasään hävittäjä MiG-21BIS:llä. MiG-21F-13 oli Ilmavoimien ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kone, joka kykeni lentämään kaksinkertaisella äänennopeudella eli n. 2 400 km/h. Ilmavoimamuseon MG-92:lle kertyi lentoaikaa yhteensä 1 107 tuntia.

Näyttelyssä on erillinen MiG-21:n ohjaamo-osa, johon saa mennä istumaan!

Lisätiedot

Käyttöaika

1963–1986

Valmistaja

Mikojan-Gurevitš , Neuvostoliitto.

Mitat

Siiven kärkiväli 7,15 m; Suurin nopeus n. 2 500 km/h (mach 2,05); Pituus 15,70 m; Korkeus 4,10 m.

Esinenumero

1917

Sijainti

Näyttely

Kuvia museoesineestä

Edellinen
Mig-15UTI-kone näyttelyssä. Kone on hopeanharmaa. Sen kyljessä on numero 4 ja laivuetunnus, ilves.
MiG-15UTI (MU-4) 

Lentokoneet

Seuraava
Saab Draken museon näyttelyssä. Kone on tummanvihreä ja sen nokka on musta. Kyljessä on pieni sinivalkoinen kokardi, Suomen kansallistunnus.
Saab 35FS Draken (DK-223) 

Lentokoneet