Saab Draken museon näyttelyssä. Kone on tummanvihreä ja sen nokka on musta. Kyljessä on pieni sinivalkoinen kokardi, Suomen kansallistunnus.

Saab 35FS Draken (DK-223) 

Lentokoneet

Saab 35S Draken on ruotsalainen yksipaikkainen jokasään torjuntahävittäjä. Ääntä nopeamman hävittäjän kehitystyö käynnistettiin Saabin lentokonetehtaalla vuonna 1949. Suunnittelun alkuvaiheessa monista tutkituista siipivaihtoehdoista lähtökohdaksi valittiin omintakeinen kaksoisdeltasiipi. Ensimmäiset sarjavalmisteiset koneet luovutettiin Ruotsin ilmavoimille keväällä 1960. Kaikkiaan Drakeneita valmistettiin yhdeksänä eri muunnoksena yhteensä 615 kappaletta. Ruotsin lisäksi hävittäjä oli käytössä Itävallassa, Tanskassa ja Suomessa.  

Draken oli ehdolla Ilmavoimien torjuntahävittäjäksi jo 1960-luvun alkupuolella. Etupäässä poliittisista syistä päädyttiin kuitenkin vielä tuolloin hankkimaan Neuvostoliitosta sinänsä moderneja MiG-21F-13-hävittäjiä, joilta kuitenkin puuttui jokasään torjuntakyky. Vuosikymmenen lopulla ryhdyttiin Suomessa parantamaan jokasään torjuntakykyä, ja tällä kertaa hävittäjävalinnassa päädyttiin suoraan Drakeniin. Ruotsalaisen koneen valinnalla haluttiin tuolloin myös korostaa Suomen puolueettomuutta. Ensimmäisen 12 Drakenin tilaus vahvistettiin huhtikuussa 1970. Koneet toimitettiin osina ja koottiin Valmetilla. Kaikkiaan koneita oli Ilmavoimien käytössä 48 kappaletta. 

Ohjausominaisuuksiltaan Drakenia pidettiin vaativana koneena. Kaksoisdeltasiiven vuoksi kone saattoi joutua vaikeasti oikenevaan supersakkaukseen, jonka hallintaan kaikki Ilmavoimien Draken-ohjaajat saivat Ruotsin ilmavoimissa erityiskoulutusta. Koneen asejärjestelmä oli omana aikanaan erittäin kehittynyt ja tehokas tutka mahdollisti operoinnin kaikissa keliolosuhteissa. 

Pitkän palveluskäytön aikana Drakenin avioniikkajärjestelmää modernisoitiin useaan otteeseen. Koneessa esiintyi huomattavasti enemmän teknisiä vikoja kuin esimerkiksi MiG-21:ssä, mutta lentoturvallisuutta ne vaaransivat vain harvoin. Drakenin lentoturvallisuutta onkin pidetty poikkeuksellisen hyvänä. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa tapahtui elokuussa 2000. Ilmavoimamuseon näyttelyssä olevan DK-223:n sivuvakaajaan on maalattu perinnetunnus ”Kreivi von Rosen”.

Näyttelyssä on erillinen Saab Drakenin ohjaamo-osa, johon saa mennä istumaan!

Lisätiedot

Käyttöaika

1972–2000

Valmistaja

Saab, Ruotsi.

Mitat

Siiven kärkiväli 9,42 m; Suurin nopeus n. 2 000 km/h (mach 1,7); Pituus 15,34 m; Korkeus 3,90 m.

Tyyppi

Yksipaikkainen, jokasään torjuntahävittäjä

Esinenumero

2887

Sijainti

Näyttely

Kuvia museoesineestä

Edellinen
MiG-21F-kone näyttelyhallissa. Kone on hopeanharmaa, ja sen kyljessä on musta merkintä MG-92. Vieressä on sinivalkoinen pyöreä kokardi, Suomen kansallistunnus.
MiG-21F-13 (MG-92) 

Lentokoneet

Seuraava
Bristol Blenheim -pommikone näyttelyssä. Koneen vierellä on kaksi mallinukkea, toinen on lentäjä ja toinen mekaanikko.
Bristol Blenheim Mk.IV (BL-200) 

Lentokoneet