Hopeanharmaa Iljushin IL-28 -kone on näyttelyssä nostettu pilareiden päälle sen suuren koon vuoksi.

Iljushin IL-28R (NH-4)

Lentokoneet

Il-28R on neuvostoliittolaisen, kolmipaikkaisen kevyen pommikoneen Il-28:n tiedustelumuunnos. Selkein näkyvin ero muunnosten välillä ovat tiedusteluversion siipien kärkiin sijoitetut lisäpolttoainesäiliöt. Koneen miehistöön kuuluvat ohjaaja, tähystäjä ja taka-ampuja. Koneen prototyyppi suoritti ensilennon heinäkuussa 1948, minkä jälkeen se otettiin nopeasti sarjatuotantoon. Kaikkiaan Neuvostoliitossa valmistettiin yli 6 300 Il-28-konetta vuosina 1950–1955 ja siitä tuli Varsovan liiton maiden runsaslukuisin kevyt pommikone 1950- ja 1960-luvuilla. Konetyyppi päätyi yli 20 eri valtion ilmavoimien käyttöön. 

Suomen Ilmavoimat osti Neuvostoliitosta kaksi Il-28-konetta vuonna 1959. Ensimmäinen koneista saapui Suomeen tammikuussa 1960 ja edusti konetyypin pommitusversiota. Koneen Suomeen lentänyt venäläinen miehistö koulutti suomalaisia konetyypin käyttöön perusteellisesti seuranneen puolen vuoden aikana. Seuraava Suomeen hankittu kone oli Il-28R-tiedustelumuunnos ja se saapui maahan 24. kesäkuuta 1961. Konetyyppi osoittautui Ilmavoimien käyttötarkoituksiin sopivaksi, ja vuonna 1965 hankittiin Suomeen vielä kaksi kappaletta koneen tiedusteluversioita. Kaikki Ilmavoimille hankitut koneet olivat valmistuneet jo vuonna 1955 ja ne oli peruskorjattu Neuvostoliitossa ennen myyntiä. 

Suomessa Il-28-koneet tunnettiin kutsumanimellä ”Nikita”. Ilmavoimat käytti konetyyppiä muun muassa maalinhinaukseen, kartoituskuvauksiin, sekä meri- ja säteilynvalvontaan. Maalinhinauksessa oli käytössä maalipussi tai -leija, jota vedettiin 800–1 500 metriä pitkän vaijerin päässä. 

Il-28:t osoittautuivat Ilmavoimien palveluksessa luotettaviksi ja lento-ominaisuuksiltaan hyviksi, joskin tehostamattomia ohjaimia pidettiin raskaina käsitellä. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa lennettiin vuoden 1981 kesäkuussa. 

Lisätiedot

Käyttöaika

1960–1981

Valmistaja

Iljušin, Neuvostoliitto

Mitat

Siiven kärkiväli 22,65 m; Suurin nopeus 902 km/h; Pituus 17,65 m; Korkeus 6,55 m.

Tyyppi

Kolmipaikkaisen, kevyen pommikoneen Il-28:n tiedustelumuunnos

Esinenumero

319

Sijainti

Näyttely

Kuvia museoesineestä

Edellinen
Hopeanvärinen Fouga Magister näyttelyhallissa. Kyljessä on sinivalkoinen kokardi eli kansallistunnus.
Fouga CM 170 Magister (FM-45) 

Lentokoneet

Seuraava
Mig-15UTI-kone näyttelyssä. Kone on hopeanharmaa. Sen kyljessä on numero 4 ja laivuetunnus, ilves.
MiG-15UTI (MU-4) 

Lentokoneet