MiG-21F-13 on neuvostoliittolainen yksipaikkainen hyvänsään torjuntahävittäjä. Tyyppimerkinnän loppuosa ”13” tulee koneessa käytetyistä K-13-infrapunaohjuksista, jotka olivat kopioita yhdysvaltalaisesta AIM-9B Sidewinderista.
Koneesta kehitettiin 1970-luvulle asti lukuisia eri versioita ja se oli käytössä useiden eri valtioiden ilmavoimissa. MiG-21F-13 oli tuotannossa vuosina 1960–1965. Suomen Ilmavoimien käytössä oli yhteensä 22 kappaletta MiG-21F-13-hävittäjiä vuosina 1963–1986. Lähtölaukauksena koneiden hankinnalle voidaan pitää Neuvostoliiton Suomelle vuonna 1961 lähettämää sotilaallisia neuvotteluja koskevaa noottia, jonka syyksi on arveltu muun muassa Suomen ilmapuolustuksen heikkoutta 1960-luvun alussa. Nootin seurauksena suomalainen sotilasvaltuuskunta matkusti Moskovaan, missä suomalaisten hankittavaksi tarjottiin muun muassa MiG-21-hävittäjiä. Vuoden 1962 kesällä 15 henkilöä käsittänyt ryhmä lähetettiin neljäksi kuukaudeksi Neuvostoliiton Kirgisiaan saamaan koulutusta MiG-21-kalustolla operointiin. Ensimmäiset koneet toimitettiin Suomen Ilmavoimille huhtikuussa 1963.
MiG-21-kaluston käyttöönotto oli Ilmavoimille suuri edistysaskel sotilasilmailun saralla. Tullessaan Ilmavoimien käyttöön MiG-21F-13 lukeutui maailman parhaiden torjuntahävittäjien joukkoon. Lisäksi se oli ensimmäinen kansainvälistä huipputasoa edustanut hävittäjä Suomessa toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.
MiG-21F-13-koneen suorituskykyä ja lento-ominaisuuksia pidettiin Suomessa erinomaisina. Teknisiltä ominaisuuksiltaan kone kuitenkin vanheni nopeasti ja ohjaamoergonomia oli kaukana optimaalisesta. Merkittävin taistelukykyä rajoittanut tekijä oli hävittäjätutkan puuttuminen. Asia korjautui vuonna 1978, kun F-13-malli korvattiin tutkalla varustetulla jokasään hävittäjä MiG-21BIS:llä. MiG-21F-13 oli Ilmavoimien ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kone, joka kykeni lentämään kaksinkertaisella äänennopeudella eli n. 2 400 km/h. Ilmavoimamuseon MG-92:lle kertyi lentoaikaa yhteensä 1 107 tuntia.
Näyttelyssä on erillinen MiG-21:n ohjaamo-osa, johon saa mennä istumaan!
Linkki kopioitu!
Lisätiedot
Käyttöaika
1963–1986
Valmistaja
Mikojan-Gurevitš , Neuvostoliitto.
Mitat
Siiven kärkiväli 7,15 m; Suurin nopeus n. 2 500 km/h (mach 2,05); Pituus 15,70 m; Korkeus 4,10 m.
Esinenumero
1917
Sijainti
Näyttely