Saab Safir on ruotsalainen alatasoinen ja kolmipaikkainen koulutus- ja yhteyskone. Kone on metallirakenteinen lukuun ottamatta kankaalla verhoiltuja siiven takareunoja ja ohjainpintoja. Safirin prototyyppi suoritti ensilentonsa marraskuussa 1945.
Safireita myytiin ilmavoimien koulukoneeksi Etiopiaan, Itävaltaan, Norjaan, Ruotsiin, Suomeen ja Tunisiaan, minkä lisäksi sitä käytettiin liikennelentäjien peruskoulutukseen Belgiassa, Hollannissa, Ranskassa ja Saksassa. Suomi hankki 35 kappaletta Saab Safireita 1950–1960-lukujen taitteessa, kun kaksitasoisten Viima- ja Stieglitz-alkeiskoulukoneiden korvaaminen nykyaikaisella kalustolla alkoi käydä välttämättömäksi.
Ensimmäiset kaksi Ilmavoimien Safiria saapui Suomeen joulukuussa 1958 ja viimeiset koneet marraskuussa 1961. Yhteensä Safireita hankittiin Ilmavoimille 36 kappaletta.
Safirit olivat pääasiassa koulutuskäytössä Kauhavan Ilmasotakoulussa, minkä lisäksi jokaisen lennoston kalustoon kuului muutama kone yhteyslentojen ja pienten kuljetusten suorittamista varten. Ilmavoimamuseon SF-2 on toinen kahdesta Suomeen ensimmäisenä saapuneesta Safirista. Se lensi viimeisen lentonsa kesäkuussa 1982, mihin mennessä sen lentopäiväkirjaan oli ehtinyt kertyä yli 6 364 lentotuntia ja 9 852 laskua.
Näyttelyssä on myös erillinen Safirin ohjaamo-osa, johon pääsee istumaan!
Linkki kopioitu!
Lisätiedot
Käyttöaika
1958–1982
Valmistaja
Saab, Ruotsi
Mitat
Siiven kärkiväli 10,60 m; Suurin nopeus 265 km/h; Pituus 7,90 m; Korkeus 2,20 m.
Tyyppi
Kolmipaikkainen koulutus- ja yhteyskone
Esinenumero
1678
Sijainti
Näyttely