Pyörremyrsky on suomalainen alatasoinen, yksipaikkainen torjuntahävittäjä. Rungon etuosa on teräsputkirakennetta verhoiltuna alumiinilevyillä. Takarunko ja siivet ovat puurakenteiset. Pyörremyrskyn kehitystyö käynnistyi Valtion Lentokonetehtaalla vuonna 1942. Suunnitteluntyön tavoitteeksi asetettiin Bf 109 G -hävittäjän luokkaa oleva suorituskyky yhdistettynä parempaan liikehtimiskykyyn. Tavoitteena oli myös käyttää mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita – eli puuta.
Lentokonetehtaalla tehtiin laskelmat viidestä erilaisesta muunnoksesta ja huhtikuussa 1943 Ilmavoimat tilasi tehtaalta kaksi prototyyppiä, joskin toisen prototyypin, kuten myös sarjatuotantokoneiden tilaus peruttiin myöhemmin. Sodan aikana hankittua hävittäjäkalustoa oli entuudestaan riittävästi jäljellä, joten Pyörremyrskyn kaltaiselle uudelle hävittäjälle ei ollut sodan jälkimainingeissa Suomessa käyttöä. Toinen prototyyppikone tehtiin kuitenkin valmiiksi – mahdollisesti uteliaisuudesta tietää, kuinka yli 65 000 tuntia vaatineessa suunnittelutyössä oli onnistuttu. Pyörremyrskyn ensilento suoritettiin Tampereella marraskuussa 1945.
Vaikkei Pyörremyrskyä koskaan otettu sarjatuotantoon, ei sen suunnittelutyö valunut kuitenkaan hukkaan. Esimerkiksi koneen siiven aerodynamiikkaa kyettiin 1950-luvulla hyödyntämään suoraan Valmetin Vihuri -harjoitushävittäjässä.
Linkki kopioitu!
Lisätiedot
Valmistaja
Valtion Lentokonetehdas, Suomi.
Mitat
Siiven kärkiväli 10,38 m; Suurin nopeus 620 km/h; Pituus 9,25 m; Korkeus 3,86 m.
Tyyppi
Yksipaikkaisen torjuntahävittäjän prototyyppi
Esinenumero
314
Sijainti
Näyttely