Mig-15UTI-kone näyttelyssä. Kone on hopeanharmaa. Sen kyljessä on numero 4 ja laivuetunnus, ilves.

MiG-15UTI (MU-4) 

Lentokoneet

MiG-15UTI on neuvostoliittolainen kaksipaikkainen ja kokometallirakenteinen suihkuharjoituskone. Koneen prototyyppi valmistui vuonna 1949. Se on harjoitusmuunnos yksipaikkaisesta MiG-15-hävittäjästä, joka suoritti ensilentonsa joulukuussa 1947. Koneen aerodynamiikka pohjautuu varsin pitkälti saksalaisten toisen maailmansodan aikaisiin tutkimustuloksiin. Suihkumoottori puolestaan on neuvostoliittolainen kopio englantilaisesta Rolls-Royce Nene -suihkumoottorista, joita myytiin 45 kappaleen erä Neuvostoliittoon toisen maailmansodan jälkimainingeissa ilman lisenssioikeuksia. MiG-15 on maailman eniten valmistettu suihkukonetyyppi, jonka eri muunnoksia valmistettiin yhteensä 16 000 kappaletta lukuisissa Varsovan liiton jäsenmaissa ja Kiinassa. 

MiG-21 -hävittäjien tilaukseen liittyen Suomi teki tammikuussa 1962 sopimuksen myös neljän MiG-15UTI -koneen hankinnasta. Tuolloin MiG-21:stä ei vielä ollut saatavilla kaksipaikkaista koulutusversiota, joten siirtymäkoulutusta varten päätettiin hankkia MiG-15UTI -suihkuharjoituskoneita. Neuvostoliittolaiset ohjaajat lensivät Tšekkoslovakiassa valmistetut koneet Suomeen marraskuussa 1962. Konetyyppiä oli tarkoitus käyttää välityyppinä siirryttäessä Fouga Magisterista MiG-21 -hävittäjän ohjaimiin. Käytännössä konetyyppi ei tässä mielessä täysin vastannut tarkoitustaan, sillä MiG-21 sijoittui ominaisuuksiensa ja ennen kaikkea suorituskykynsä puolesta täysin eri kategoriaan. 

MiG-15UTI osoittautui lento-ominaisuuksiltaan hyväksi. Maassa sen käsittely sitä vastoin oli hankalampaa jäykkäkäyttöisten ja heikkotehoisten paineilmajarrujen vuoksi. Koneen radio- ja suunnistuslaitteet olivat myös vanhanaikaisia ja toimivat melko huonosti. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa tapahtui helmikuussa 1977 MU-4-koneella, joka kuuluu nykyisin Suomen Ilmavoimamuseon kokoelmaan. 

Lisätiedot

Käyttöaika

1961–1979

Valmistaja

Mikojan-Gurevitš , Neuvostoliitto.

Mitat

Siiven kärkiväli 10,08 m; Suurin nopeus 1 015 km/h; Pituus 10,10 m; Korkeus 3,40 m.

Tyyppi

Kaksipaikkainen suihkuharjoituskone

Esinenumero

320

Sijainti

Näyttely

Kuvia museoesineestä

Edellinen
Hopeanharmaa Iljushin IL-28 -kone on näyttelyssä nostettu pilareiden päälle sen suuren koon vuoksi.
Iljushin IL-28R (NH-4)

Lentokoneet

Seuraava
MiG-21F-kone näyttelyhallissa. Kone on hopeanharmaa, ja sen kyljessä on musta merkintä MG-92. Vieressä on sinivalkoinen pyöreä kokardi, Suomen kansallistunnus.
MiG-21F-13 (MG-92) 

Lentokoneet