Brewster Model 239 on yksipaikkainen metallirakenteinen hävittäjä. Talvisodan kynnyksellä pyrittiin Ilmavoimien vanhentunutta hävittäjäkalustoa kuumeisesti uusimaan. Koska Keski-Euroopassa oli jo sota käynnissä, osoittautuivat suomalaisten toivomat eurooppalaiset asehankinnat erittäin hankaliksi toteuttaa. Yhdysvalloista saatiin kuitenkin hankittua joulukuun puolivälissä 1939 yhteensä 44 kappaletta Brewster-hävittäjän F2A-1 -mallia, jotka olivat jääneet toimittamatta Yhdysvaltain laivastolle. Koneista riisuttiin laivaston varustus ja niille annettiin tyyppimerkintä Model 239.
Ensimmäiset koneet saatiin lopulta Suomeen maaliskuun alussa 1940, mutta niillä ei vielä talvisodassa ehditty osallistua ilmataisteluihin. Brewsterit sijoitettiin keväällä 1940 Lentolaivue 24:ään, jossa ne palvelivat vuoteen 1944 asti. Jatkosodan alkuvaiheessa Brewsterit muodostivat Ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon ja niillä saavutettiin erinomainen voittosuhde 1:32. Yhteensä Brewstereillä saavutettiin jatkosodassa 480 ilmavoittoa.
Tällä kyseisellä koneyksilöllä on jännittävä tarina: llmataistelussa 25.6.1942 venäläiset Hurricanet ja MiG:t onnistuivat vaurioittamaan luutnantti Lauri Ohukaisen (myöhemmin Pekuri) lentämää BW-372-konetta niin pahoin, että se syttyi tuleen ja hän joutui tekemään palavalla koneella pakkolaskun Seesjärven lähelle Itä-Karjalaan silloisen Neuvostoliiton alueelle. Ohukainen pelastautui uppoavasta koneesta, ui rantaan ja käveli takaisin suomalaisten puolelle. Kone upposi järven pohjaan 56 vuodeksi.
Suomalaisen hävittäjä-ässä Heimo Lammen aloitteesta suomalainen Timo Nyman ja venäläinen Vladimir Prytkov avustajineen alkoivat etsiä konetta 1990-luvulla. Neljä vuotta kestäneiden laajojen etsintöjen jälkeen Timo Nyman löysi koneen Segezan läheltä Isosta Kolejärvestä kesäkuussa 1998. Vladimir Prytkov ryhmineen nosti koneen elokuussa 1998. Monien vaiheiden jälkeen Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo (National Naval Aviation Museum) hankki koneen kokoelmiinsa.
Keväästä 2009 lähtien kone on ollut lainassa Suomen Ilmavoimamuseossa, jossa se on myös konservoitu näyttelyyn säästäen mahdollisimman paljon sen tarinasta kertovia jälkiä. BW-372 on maailmanluokan harvinaisuus: se on paitsi maailman viimeinen säilynyt Brewster-hävittäjä, myös yksi ainoista taisteluvaurioineen museoiduista lentokoneista. Laina-aika ulottuu tällä hetkellä vuoteen 2028 saakka.
TÄMÄ LENTOKONE ON LAINA USA:N MERIVOIMIEN ILMAILUMUSEOSTA PENSACOLASTA, FLORIDASTA.
Linkki kopioitu!
Lisätiedot
Käyttöaika
1940–1948
Valmistaja
Brewster Aeronautical Corporation, Yhdysvallat
Mitat
Siiven kärkiväli 10,67 m; Suurin nopeus 480 km/h; Pituus 8,05 m; Korkeus 3,66 m.
Tyyppi
Yksipaikkainen hävittäjä
Sijainti
Näyttely