Huom! Moth on siirtynyt keväällä 2024 pois perusnäyttelystä.
Moth on englantilainen kaksipaikkainen ja puurakenteinen koulukone. Sitä on käytetty sekä maa- että vesilentokoneena. Vuonna 1925 ensilentonsa suorittanut konetyyppi oli alun perin suunniteltu brittiläisten lentokerhojen harrastusilmailukäyttöön. Edullisuutensa, helppohuoltoisuutensa ja luotettavuutensa ansiosta koneesta tulikin aikakautensa ylivoimaisesti suosituin pienkone Euroopassa. Siviilikäyttäjien ohella Mothit päätyivät useiden valtioiden ilmavoimille koulutus- ja yhteyskonekäyttöön.
Valtion Lentokonetehdas hankki Mothin valmistuslisenssin keväällä 1928. Tehtaalla valmistettiin yhteensä 21 Mothia, joista 18 toimitettiin Ilmavoimille. Sota-aikana myös pakko-otettiin siviilirekisterissä olleita Motheja Ilmavoimien käyttöön. Veljekset Karhumäki -yritys Jyväskylän Keljossa erikoistui Moth-koneisiin ja muun muassa rakensi lisenssillä neljä konetta. Lisäksi yritys suoritti Ilmavoimien ”Mottien” peruskorjaukset vuodesta 1934 alkaen.
Suomen Ilmavoimamuseon Moth valmistui Valtion Lentokonetehtaalta valmistusnumerolla 10 vuonna 1929. Ensimmäisenä kone päätyi Viipurin Ilmapuolustusyhdistyksen omistukseen, jolloin koneen nimeksi annettiin ”Karjala”. Koneen tunnus oli aluksi K-SILC, mutta se vaihdettiin myöhemmin OH-ILC:ksi. Viipurin Ilmapuolustusyhdistys järjesti koneella kesäisin yleisölennätyksiä lukuisilla Itä-Suomen paikkakunnilla. Kone vaurioitui vuonna 1933, jolloin sen osti maanviljelijä Matti Hannula Ruotsinpyhtäältä. Kone korjattiin Veljekset Karhumäki Oy:llä ja rekisteröitiin uudelleen 1934 tunnuksella OH-MAH ja nimellä ”Pitkäsen poika”. Sodassa kone palveli Ilmavoimien yhteyskoneena, ja sotien jälkeen sen osti lentomestari evp. Eino Juurikas, joka rekisteröi koneen 1947 tunnuksella OH-EJA ja nimellä ”Jurre”. Kone poistettiin vanhentuneena ilma-alusrekisteristä vuonna 1957. Myöhemmin koneen hankki Jussi Juurikkala, joka vuonna 1982 aluksi deponoi koneen museon näyttelyyn ja vuonna 2004 lahjoitti koneen museolle.
Linkki kopioitu!
Lisätiedot
Käyttöaika
1929–1957
Valmistaja
Englantilaisen De Havillandin lisenssillä Valtion Lentokonetehdas, Suomi
Mitat
Siiven kärkiväli 9,15 m; Suurin nopeus 160 km/h; Pituus 7,30 m; Korkeus 2,70 m.
Tyyppi
Kaksipaikkainen koulukone.
Esinenumero
331
Sijainti
Säilytystila