Brewster-parvi lentää taivaalla jatkosodassa.

Suomen Ilmavoimien historian ja perinteiden tallentaja

Suomen Ilmavoimamuseo

Esittelemme suomalaista sotilasilmailuhistoriaa 1910-luvulta nykypäivään saakka. Olemme Sotamuseon yhteistyömuseo. Perusnäyttelyn esineistö koostuu pääasiassa Suomen ilmavoimien käytössä olleista lentokoneista, moottoreista ja lentovarusteista. Eri puolelle näyttelyhallia on sijoitettu myös vaihtuvia näyttelyosia.

Konservoimme ja restauroimme ilmavoimien käyttämiä lentokoneita ja muuta esineistöä. Konservoinnin lähtökohtana on säilyttää esineet mahdollisimman autenttisena ja alkuperäisyyttä kunnioittaen.

Museon arkisto ja kirjasto palvelevat tutkijoita ennakkovarauksella virka-aikaan.

Saapuminen

Ilmavoimamuseo sijaitsee nelostien läheisyydessä, noin 1,5 kilometriä Tikkakosken keskustaan päin.

Ilmaista asfaltoitua pysäköintitilaa on tarjolla lähes sadalle autolle ja tapahtumien aikana lisäpysäköintitilaa hiekkakentällä jopa 400 autolle.

Saapuessasi Jyväskylästä linja-autoilla 22, 22M ja 36, pääset lähellä museota sijaitsevalle pysäkille. (22 -> Tervaruukinkatu tai 22M / 36 -> Tikkamannilantie) Katso aikataulut täältä.

Olemme Jyväskylä-Tikkakoski pyöräilyreitin varrella. Reitti kuvauksineen ja karttoineen löytyy täältä.

Lentosimulaattorin ohjaamo, jossa näkyvät mittarit ja ohjauslaitteet.

Lennä ässien siivenjäljillä ja koe omakohtaisesti ilmataisteluiden jännitys!

Lentosimulaattorit

Suomen Ilmavoimamuseon lentosimulaattoreilla pääset lentämään jatkosodan maineikkaalla Messerschmitt Bf 109 G -hävittäjällä.

Messerschmitt Bf 109 -simulaattori on sijoitettu museon näyttelyhallin takaosaan erilliseen pimennettyyn tilaan. Se on rakennettu vanerista ja on olennaisilta osin oikean Messerschmitt Bf-109 -lentokoneen ohjaamon kaltainen: ohjainlaitteet, mittarit ja osa käyttölaitteista on mallinnettu tarkasti. 

Museon uudemmassa simulaattorissa pääset käyttämään virtuaalilaseja, jotka tekevät simulaattorielämyksestä huomattavasti intensiivisemmän. Käyttölaitteet poikkeavat ulkonäöltään enemmän alkuperäisestä, mutta tätä kompensoi se, että näkymä on huomattavasti aiempaa tarkempi ja koko näkökentän kattava. Lisäksi käytössä on uudempi simulaattoriohjelma, jossa Messerchmittin mallinnus on huomattavasti aiempaa tarkempi ja grafiikka kaikilta osin parempaa kuin vanhemmassa simulaattorissa. 

Tässä simulaattorissa ei ole pituusrajoituksia, vaikka se vanhan simulaattorin tavoin onkin ensisijaisesti suunnattu hieman varttuneemmille käyttäjille. Vastaavia vr-lasi/ohjainyhdistelmiä käytetään laajalti ympäri maailmaa ohjaajakoulutuksessa. 

Simulaattoreihin myydään 30 ja 60 minuutin pituisia, opastettuja elämyspaketteja (hinnaltaan 40 euroa / 70 euroa), jotka sisältävät lyhyen perehdytyksen ja lentoaikaa. Lentopäiviä ovat pääasiallisesti lauantait. Simulaattorilennätykset tulee varata etukäteen sähköisen ajanvarauskalenterin kautta.

Simulaattorilentoja on tarjolla arkisin klo 10.00-15.30 walk in -systeemillä kesän ajan. Kysy lennätyksistä lipunmyynnistä! Ajanvarauskalenteri on auki, mutta varattavissa olevat ajat alkavat vasta elokuun lopusta. 

 

Tulevat tapahtumat

Ilmavoimamuseo Facebookissa

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

VL Myrsky II:n siivet valmistuivat maalauksesta ja ne siirrettiin museon näyttelyhalliin rungon viereen odottamaan paikalleen asennusta (siivekkeiden lopullinen maalaus on vielä edessä) Kiitokset jälleen yhteistyöstä Haklog Ky sekä Ilmasotakoulu - Air Force Academy ! ... See MoreSee Less

VL Myrsky II:n siivet valmistuivat maalauksesta ja ne siirrettiin museon näyttelyhalliin rungon viereen odottamaan paikalleen asennusta (siivekkeiden lopullinen maalaus on vielä edessä) Kiitokset jälleen yhteistyöstä Haklog Ky sekä Ilmasotakoulu - Air Force Academy !Image attachmentImage attachment+2Image attachment

Comment on Facebook

I hope to see it one day.

Jestas, oon seurannu tätä jostai siltä ajalta ku kuvissa oli yksittäisiä osia rungon puukehikosta. Makeeta työtä ootte tehny!

Fantastic.

Milloinka Myrsky on esittelykunnossa ja esillä?

Ihana nähdä edes noissa puitteissa sinivalkoinen suomalainen hakaristi. Joka merkki koneidensa kyljessä taitavat lentäjämme pelastivat Suomea idän rosvoilta.

View more comments

Kesällä 1944 Joensuun Onttolasta operoinut Lentolaivue 44 osallistui ratkaiseviin taisteluihin Junkers Ju 88 -pommikoneillaan. Päivälleen 81 vuotta sitten, aamuyöllä 1.7.1944, koneet lähtivät pommittamaan vihollisen joukkoja Ihantalassa.

Kone JK-254 myöhästyi hieman lentueensa startista, ja teki parhaansa yrittäessään saavuttaa edellään lentävän muodostelman. Pyrkiessään johtokoneen siivelle se joutui voimakkaaseen potkurivirtaan, menetti ohjattavuutensa ja ajautui syöksykierteeseen. Kone syöksyi Liperin Rauvanlahden matalaan rantaveteen. Iältään 19–25-vuotiaista nuorukaisista koostunut miehistö ei selvinnyt.

Onnettomuudessa menehtyivät luutnantti Erkki Pinomaa, ohjaaja (s. 1918), luutnantti Karl-Bertil Lång, tähystäjä (s. 1920), korpraali Esko Vahvelainen, sähköttäjä (s. 1924) ja korpraali Jorma Joutsenvirta, kk-ampuja (s. 1921).

JK-254:n jäänteet nostettiin ylös vuonna 2008. Rauvanlahden pohjamudasta löytynyt ja Tapani Meriläisen puhdistama Junkers Jumo 211 J -moottori on esillä perusnäyttelyssämme.

Kuvat: JK-koneita Onttolassa. Takana JK-254.
JK-254:n Jumo 211 -moottori.
Koneen ohjaaja Erkki Pinomaa vuonna 1941.
... See MoreSee Less

Kesällä 1944 Joensuun Onttolasta operoinut Lentolaivue 44 osallistui ratkaiseviin taisteluihin Junkers Ju 88 -pommikoneillaan. Päivälleen 81 vuotta sitten, aamuyöllä 1.7.1944, koneet lähtivät pommittamaan vihollisen joukkoja Ihantalassa.  

Kone JK-254 myöhästyi hieman lentueensa startista, ja teki parhaansa yrittäessään saavuttaa edellään lentävän muodostelman. Pyrkiessään johtokoneen siivelle se joutui voimakkaaseen potkurivirtaan, menetti ohjattavuutensa ja ajautui syöksykierteeseen. Kone syöksyi Liperin Rauvanlahden matalaan rantaveteen. Iältään 19–25-vuotiaista nuorukaisista koostunut miehistö ei selvinnyt. 

Onnettomuudessa menehtyivät luutnantti Erkki Pinomaa, ohjaaja (s. 1918), luutnantti Karl-Bertil Lång, tähystäjä (s. 1920), korpraali Esko Vahvelainen, sähköttäjä (s. 1924) ja korpraali Jorma Joutsenvirta, kk-ampuja (s. 1921).

JK-254:n jäänteet nostettiin ylös vuonna 2008. Rauvanlahden pohjamudasta löytynyt ja Tapani Meriläisen puhdistama Junkers Jumo 211 J -moottori on esillä perusnäyttelyssämme. 

Kuvat: JK-koneita Onttolassa. Takana JK-254.
JK-254:n Jumo 211 -moottori.
Koneen ohjaaja Erkki Pinomaa vuonna 1941.Image attachmentImage attachment

Comment on Facebook

God bless them all!😥🙏🇫🇮

Nöyrä Kiitos kaikille heille, jotka olitte "siellä jossain", kun Isänmaamme kohtalo ratkaistiin!

Mulla on tuosta jk254 koneesta noin puolen metrin pala peltiä ajattelin sen kehystaa lasin alle ja laittaa sen seinälle tai myydä sen

🇫🇮 kiitos 🇫🇮

Kaikki kunnia heille.🇫🇮👍

Kunnian miehiä! 🇫🇮

Eikös Pinomaan vaimo tullut tapaamaan miestään Joensuuhun juuri samana päivänä kun kone putosi.

🇫🇮🇫🇮🇫🇮🌹.

🇫🇮🇫🇮🇫🇮

🙏🏿🇫🇮🙏🏿

🙏🙏🙏🙏🙏

🇫🇮🙏🇫🇮

🌹

🇫🇮♥️

Kovasti muistellaan!

Oisko se Roukalahti minne putos?

View more comments

Lennä ässien siivenjäljillä ja koe omakohtaisesti ilmataisteluiden jännitys! Suomen Ilmavoimamuseon lentosimulaattoreilla pääset lentämään jatkosodan maineikkaalla Messerschmitt Bf 109 G -hävittäjällä. Museon uudemmassa simulaattorissa pääset käyttämään virtuaalilaseja, jotka tekevät simulaattorielämyksestä huomattavasti intensiivisemmän.

Pidämme kesällä (23.6.-8.8.) simulaattoreita auki arkisin klo 10.00-15.30 walk in -periaatteella. Ennakkoon varattavat lauantailennätykset ovat tämän ajan tauolla.

Hinnat kesän ajan: 25 min / 25 € ja 50 min / 50 €.

Kun mainitset simulaattoritoiveestasi lippukassalla, kutsumme lennättäjän paikalle!
... See MoreSee Less

Lennä ässien siivenjäljillä ja koe omakohtaisesti ilmataisteluiden jännitys! Suomen Ilmavoimamuseon lentosimulaattoreilla pääset lentämään jatkosodan maineikkaalla Messerschmitt Bf 109 G -hävittäjällä. Museon uudemmassa simulaattorissa pääset käyttämään virtuaalilaseja, jotka tekevät simulaattorielämyksestä huomattavasti intensiivisemmän. 

Pidämme kesällä (23.6.-8.8.) simulaattoreita auki arkisin klo 10.00-15.30 walk in -periaatteella. Ennakkoon varattavat lauantailennätykset ovat tämän ajan tauolla.

Hinnat kesän ajan: 25 min / 25 € ja 50 min / 50 €.

Kun mainitset simulaattoritoiveestasi lippukassalla, kutsumme lennättäjän paikalle!

Comment on Facebook

Mersun simu on haastava. Ensin startissa kampeaa vasemmalle ja kun kannus nousee, alkaa kampeaminen oikealle. Museossa on myös virtuaalisimu, jolla voi ”lentää” eri konetyypeillä.

Tarvii yrittää nyt lomalla tulla testaamaan erot Vantaan simuun 😎

Onkohan simulaattori yhtä haastava saada ilmaan kuin aito, Jossa kapeat laskutelineet ja suurikokoinen potkuri, yhdessä tehokkaan moottorin kanssa tekivät nousuista haastavia. Tuppasi kone kampeamaan, jos ei osannut...

Ilmavoimamuseo Instagramissa

We are on Instagram
Jyväskylän Pienoismallitapahtuma järjestetään lauantaina 23.3. Ilmavoimamuseolla! Tule ihailemaan taidokkaita pienoismalleja!

Näyttelyluokissa on muun muassa lentokoneita, sotilaskalustoa, autoja ja vesialuksia. Kilpailuun ennakkoilmoittautuminen päättyy 21.3. Tarkempia tietoja osallistumisesta ja näyttelyluokista tapahtuman Pienoismallit.net-sivulta. Paikalla on myös pienoismallien rakennussarjojen myyjiä.

Restaurointitiloissa on VL Myrsky II -projektin esittely

Pääsymaksu tapahtumaan/museoon on 5 €, alle 7-vuotialle ja Museokortilla ilmainen sisäänpääsy.
Pienoismallikilpailuun osallistuvat pääsevät ilmaiseksi sisään. Tapahtuman järjestävät Jyväskylän alueen mallarit yhdessä Ilmavoimamuseon kanssa.

Kuvan dioraama: Erkka Martio: The End of Fimbulwinter, viime vuoden The best of show-palkinnon voittaja
Ilmavoimamuseon vuoden 2024 kalenteri on täällä!

Tässä ainutlaatuisessa kalenterissa vanhat ilmailuaiheiset mustavalkokuvat heräävät henkiin. Korkealaatuiset kuvat ovat väritetty digitaalisesti ja värisävyt perustuvat arkistotutkimukseen.

Kalenteri on myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa ja verkkokaupassa.
This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.