Sotilasilmailumme uranuurtajia -näyttelyosa avoinna!

Suomen Ilmavoimamuseolla juhlistetaan Ilmavoimien 100-vuotista historiaa uudella pysyvällä näyttelyosalla. Sotilasilmailumme uranuurtajia kertoo Ilmavoimien ensimmäisistä vuosista 1918-1920. Esillä on Ilmavoimien alkuaikojen lentäjien ja tähystäjien kirjoituksia, esineitä ja valokuvia. Erityisesti haluttiin tuoda esiin, kuinka lentäjät ja tähystäjät ovat omin sanoin kuvailleet noiden vuosien tapahtumia ja tilanteita.

Myös alkuperäinen Thulin Typ D F3 -koneen runko vuodelta 1918 tuodaan näyttelyyn ensimmäistä kertaa vuosien tauon jälkeen.

Museon julkaisusarjassa on ilmestynyt aiheeseen liittyen museolehtori Susanna Valliuksen kirjoittama alppilentäjä Väinö Mikkolan elämäkerta ”Väinö Mikkola. Alppilentäjän elämä valokuvina ja esineinä”. Mikkola oli Suomen Ilmavoimien ensimmäinen ja kokenein lentäjä, joka menetti traagisesti henkensä Alpeilla vuonna 1920, noutaessaan Italiasta Savoia S.9 -lentovenettä.