Brewster näyttelyssä

Brewster on päässyt paikalleen museon näyttelyyn.

Katso myös kuvat virtuaalimuseosta.

Brewster BW-372:n restaurointi on saatettu loppuun National Museum of  Naval Aviationin hyväksymän suunnitelman mukaan. Museo kiittää projektia rahallisesti ja työllä tukeneita tahoja. Käytännössä suurimman osan loppuvaiheen restaurointityöstä teki museon konservaattori Harri Huopainen. Erityisesti huomionarvoista on vasemman korkeusvakaajan konservointi alkuperäinen siivekekangas säilyttäen.

BW ennen ja jälkeen restauroinnin

Brewster B-239, BW-372

lmataistelussa 25.6.1942 venäläiset Hurricanet ja MiG:t onnistuivat vaurioittamaan luutnantti Lauri Pekurin lentämää BW-372-konetta niin pahoin, että se syttyi tuleen ja Pekuri joutui tekemään palavalla koneella pakkolaskun Seesjärven lähelle Itä-Karjalaan silloisen Neuvostoliiton alueelle. Pekuri pelastui koneesta, ui rantaan ja käveli takaisin suomalaisten puolelle.

Suomalaisen hävittäjä-ässän Heimo Lammen aloitteesta suomalainen Timo Nyman ja venäläinen Vladimir Prytkov avustajineen etsivät konetta Yhdysvaltain merivoimien ilmailumuseolle (National Museum of Naval Aviation). Neljä vuotta kestäneiden laajojen etsintöjen jälkeen Timo Nyman löysi koneen Segezan läheltä Isosta Kolejärvestä kesäkuussa 1998. Vladimir Prytkov ryhmineen nosti koneen elokuussa 1998.

Monien vaiheiden jälkeen kone siirrettiin Irlantiin joulukuussa 1998. Sieltä kone päätyi lopulta vuonna 2004 merivoimien museoon Pensacolaan, mistä se lainattiin Keski-Suomen Ilmailumuseolle kolmen ja puolen vuoden ajaksi. Laina-aikaa on edelleen jatkettu ja BW on näyttelyssämme kesään 2018 saakka. Etsintäryhmä ja ilmailumuseo haluavat tuoda BW-372:n esiin kunnioittaakseen veteraaneja ja heidän uhrauksiaan.

BW-372 saatiin NMNA:sta Suomeen Ilmavoimien komentajan pyynnöstä juhlistamaan Ilmavoimiemme 90-vuotisjuhlaa. Koneen saamiseksi käytyihin neuvotteluihin on osallistunut merkittävä joukko niin suomalaisia kuin amerikkalaisiakin henkilöitä.

Brewsteriä ei ole restauroitu lentokuntoiseksi, vaan se on konservoitu näyttelyyn (pakkolaskussa tulleine vaurioineen) sellaiseen kuntoon kuin se nostettiin Kolejärvestä. Lika, muta, levät ym. lentokoneeseen kuulumattomat ainesosat on poistettu  Noston ja siirtojen aikana aiheutuneet vauriot on pääosin korjattu. Ohjaamon ja siivekkeen kankaiden konservointia jatketaan vielä näyttelyssäkin. Tule katsomaan – ja kuuntelemaan Brewsterin vaikuttava tarina kokonaisuudessaan!

Brewster_museolle

BW lehdistötilaisuudessa.
Kuva: Hannamari Mecklin

TÄMÄ LENTOKONE ON LAINA USA:N MERIVOIMIEN ILMAILUMUSEOSTA PENSACOLASTA, FLORIDASTA.